Faq Werkgevers
-
Wat is payroll?
Bij payrolling draagt u het juridische werkgeverschap over aan een derde partij, in dit geval Praemium Payroll. De dagelijkse gang van zaken blijft uw verantwoordelijkheid. Praemium Payroll neemt de (administratieve) verantwoordelijkheden met betrekking tot personeel van u over: salarisadministratie, pensioenopbouw, ziekterisico etc. Dat betekent dat u meer tijd heeft voor dat waar u goed in bent: het runnen van uw onderneming. U kunt Praemium Payroll inzetten voor zowel bestaande als nieuwe medewerkers.
-
Wat zijn de voordelen van payroll?
Door gebruik te maken van Praemium Payroll hoeft u zich niet meer bezig te houden met uw loonadministratie en draagt u minder verantwoordelijkheid. Wij ondersteunen u zodat u zich kunt bezighouden met dat waar u goed in bent: ondernemen.
Wij bieden u:
- Minder administratie
- Kostenbesparing door tijdsbesparing
- Minder risico’s doordat het formele werkgeverschap wordt overgenomen door Praemium Payroll
-
Wat zijn de kosten voor payroll en hoe is het tarief opgebouwd?
Praemium Payroll werkt met een van tevoren vastgesteld tarief per uur. De hoogte van het payroll tarief is afhankelijk van het salaris, de geldende cao en welke overige personeelsvoorzieningen u treft. Ons tarief is inclusief:
- Sociale afdrachten en werkgeverslasten
- Opbouw vakantiedagen en vakantiegeld
- Pensioenopbouw bij pensioenfonds
- Doorbetaling op feestdagen en bij ziekte
- Ziektekostendekking
- Algemene salarisverwerking
- Helpdesk voor u en uw medewerkers -
Payroll na de WAB, kan dat nog wel?
Jazeker! Door de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) heeft payroll los van het uitzenden, een aparte status in de wetgeving gekregen. Daarmee biedt payroll ook na de WAB nog steeds interessante voordelen. Zoals:
- Minder administratieve rompslomp
- Geen extra administratieve en juridische kosten
- Zekerheid voor uw werknemers
- Personeelszaken altijd goed geregeld volgens de actuele regelsMaar met ingang van de WAB op 1 januari 2020 zijn er wel een aantal dingen veranderd:
- Payrollers hebben nu dezelfde rechtspositie en arbeidsvoorwaarden als vaste medewerkers in gelijke functies. (Uitgezonderd de pensioenregeling.)
- Voor payrollmedewerkers geldt nu ook de wettelijke ketenregeling van 3 tijdelijke contracten binnen 3 jaar.
- U bent zelf verantwoordelijk voor de werving & selectie van uw payrollmedewerkers. Praemium Payroll speelt daar geen rol in. (Anders zou er sprake zijn van uitzenden.)
- Uw payrollmedewerkers worden exclusief aan uw bedrijf ter beschikking gesteld.
-
Wat is het verschil tussen payroll en loonadministratie?
Het belangrijkste verschil tussen payroll en het uitbesteden van uw loonadministratie, zit in het wel of niet overnemen van het juridisch werkgeverschap. Bij payrolling neemt de payrollorganisatie die van uw bedrijf over. Daarmee verzorgen wij niet alleen de complete loonadministratie, maar dekt u ook bepaalde werkgeversrisico’s af. Zoals de doorbetalingsverplichting bij ziekte, ketenaansprakelijkheid en mogelijke naheffingsaanslagen. In het geval van loonadministratie blijven uw medewerkers gewoon rechtstreeks bij u in dienst en blijven deze risico’s voor uw rekening.
-
Wat is het verschil tussen payroll en uitzenden?
Payrolling en uitzenden lijken op elkaar omdat er in beide gevallen sprake is van een
driehoeksverhouding tussen de werknemer, de inlener en het payrollbedrijf of uitzendbureau.Dit zijn de belangrijkste verschillen:
- Bij payrolling werft en selecteert u zelf uw eigen payrollmedewerkers. Bij uitzenden verzorgt het uitzendbureau dit voor u.
- De payrollmedewerkers kunnen niet zonder toestemming van de inlener aan een derde ter beschikking worden gesteld. Bij uitzendkrachten kan dat wel. -
Is payroll geschikt voor mijn bedrijf?
Elke ondernemer kan met zijn bedrijf profiteren van de voordelen van payroll. Ongeacht grootte of branche. U kunt payroll inschakelen voor alle werknemers of voor maar een deel van het personeel. En zelfs als het maar om één medewerker gaat, is payroll ook voor uw bedrijf geschikt.
Hebt u te maken met een seizoenspiek of neemt u regelmatig nieuwe werknemers aan? Dan bespaart u veel tijd door het opstellen van contracten en het bijhouden van aanzegtermijnen, (jeugd)lonen en wetgeving, aan Praemium Payroll over te laten. Vandaar dat payroll uitermate geschikt is voor bedrijven in de horeca, recreatie, groensector, landbouw, logistiek, productie en detailhandel.
Hebben de meeste medewerkers in uw bedrijf een vast contract? Dan spelen er voor u als werkgever weer hele andere zaken en risico’s. En ook dan is payroll interessant om u hierin te ondersteunen en te ontlasten. Zo werken wij bijvoorbeeld ook voor gemeenten en onderwijsinstellingen.
-
Hoe kan ik een medewerker op de payroll zetten?
U kunt een medewerker eenvoudig op de payroll zetten. Als Praemium de benodigde gegevens heeft van de medewerker, regelen we dit binnen een dag voor u. Neem hiervoor contact op ons kantoor.
-
Welke arbeidsvoorwaarden krijgt een payrollmedewerker?
Een payroller heeft recht op dezelfde arbeidsvoorwaarden als vaste medewerkers in gelijksoortige functies. De cao en alle aanvullende (primaire en secundaire) arbeidsvoorwaarden die binnen uw bedrijf gehanteerd worden, gelden ook voor hen. Het gaat dat om alle arbeidsvoorwaarden, zoals gelijk:
- salaris
- vakantiegeld
- toeslagen
- vakantiedagen
- scholingsregelingen
- 13e maand
- verlofregelingen
- etc.De enige uitzondering is hierop dat de payrollmedewerkers onder de pensioenregeling van Praemium Payroll vallen.
-
Welke vormen van payroll zijn er?
Er zijn verschillende vormen van payroll:
- 0 uren contracten voor volledige flexibiliteit
- contracten voor studenten of vakantiekrachten
- contracten voor bepaalde tijd
- contracten onbepaalde tijd
- uitzendbasis
Praemium Payroll biedt alle vormen van payroll aan.
-
Hoe snel kan overstappen naar payroll geregeld zijn?
Overstappen naar payroll is simpel. Zodra u de juiste medewerker(s) heeft gevonden, geeft u de personeelsgegevens aan ons door. U ontvangt dan van ons een gespecificeerd prijsoverzicht en na uw akkoord op de payrollovereenkomst, stellen wij ook de arbeidscontracten voor uw personeel op. Wij informeren uw payrollmedewerker over de inhoud van het contract en onze verdere werkwijzen. Zo kan de overstap naar Praemium Payroll binnen één werkdag geregeld zijn!
-
Hoe kan ik mij inschrijven?
Wanneer u telefonisch contact met ons opneemt, maken we een afspraak. Daarnaast kunt u hier het contactformulier invullen. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.
-
Op welke kwaliteitseisen moet ik letten bij het kiezen van een payrollbedrijf?
Wilt u gaan payrollen, dan moet u erop kunnen vertrouwen dat het payrollbedrijf waar u mee gaat samenwerken de zaken juridisch en financieel goed op orde heeft. Dit zijn de kwaliteitseisen waarover een goed payrollbedrijf tenminste moet beschikken:
- NEN 4400-1 certificering
- SNA Keurmerk
- WKA-verklaring Belastingdienst
- G-rekening
- Lidmaatschap branchevereniging zoals ABUPraemium Payroll voldoet aan deze genoemde kwaliteitseisen. Meer informatie over wat deze exact inhouden leest u hier.
-
Hoe geef ik de gewerkte uren door?
Praemium Payroll werkt hiervoor met Tigris. In dit systeem kunt u de gewerkte uren doorgeven, inzien en controleren. Onze medewerkers helpen u graag om u bekend te maken met dit systeem.
-
Wanneer kan ik mijn contactpersoon bereiken?
U kunt uw contactpersoon bereiken op werkdagen tussen 08.30-17.00 uur op 0314 – 216 162.
-
Waar kan ik terecht met vragen over payroll?
De collega's van Praemium Payroll zijn tijdens kantooruren gratis voor u bereikbaar via 0314 – 216 162. Of gebruik het contactformulier, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.
-
Welke mogelijkheden zijn er om de factuur te betalen?
U kunt uw factuur betalen door een overboeking of via een automatische incasso.
-
Wat is de betaalfrequentie van payroll?
Elke week vindt er een vaste verloning plaats. De uren worden verwerkt op donderdag, zodat op vrijdag het geld op de bank staat. Dat is wel zo prettig. Er is een mogelijkheid om per week of per 4 weken uitbetaald te krijgen.
-
Biedt Praemium ook andere personeelsdiensten aan?
Praemium Payroll is lid van Flexfamily: een familie van bedrijven die ieder gespecialiseerd zijn in hun eigen HR service. Meer weten over onze zusterbedrijven? Leer onze familieleden hier kennen.
FAQ Werknemers
-
Hoe dien ik mijn uren in?
Praemium Payroll werkt met Tigris. Dien uw uren op dinsdag voor 12.00 uur bij ons in, zodat wij deze dezelfde week kunnen verwerken. Voor vragen kunt u contact opnemen met de Helpdesk van Praemium Payroll: 0314 – 216 162.
-
Wat moet ik doen als ik ziek ben?
U meldt zich voor werktijd ziek bij de opdrachtgever. Daarnaast meldt u zich (voor 09.00 uur) ziek bij Praemium Payroll via de Helpdesk: 0314 – 216 162. Voor de overige voorwaarden en ziekteverzuimreglement zie Downloads.
U meldt zich beter bij: de opdrachtgever en Praemium Payroll
-
Welke voordelen heeft payroll voor mij?
- Wekelijkse of 4-wekelijkse loonbetaling
- Eenvoudig digitaal urenregistratie
- Telefonisch bereikbaar op werkdagen voor vragen op 0314 – 216 162.
- Risico’s zijn verzekerd: doorbetaling bij ziekte
- Vakantiedagen en vakantiegeld reserveren
-
Wanneer ontvang ik mijn loonstrook?
Bij wekelijkse loonbetaling ontvangt u elke vrijdag een loonstrook en bij vierwekelijkse loonbetaling op de vrijdag van de vijfde week.
-
Wat is de betaalfrequentie van Praemium Payroll?
U kunt ervoor kiezen om elke week uitbetaald te krijgen of elke vier weken.
-
Wanneer wordt mijn salaris uitbetaald?
Uw salaris wordt op donderdag uitbetaald, het verschilt per bank wanneer het bedrag op uw rekening staat.
Bij vierwekelijkse betalingen wordt op de donderdag van de vijfde week salaris uitbetaald. Ook hier verschilt het per bank wanneer het bedrag op uw rekening wordt bijgeschreven. -
Wanneer ontvang ik een jaaropgave?
U ontvangt uw jaaropgave in januari.
-
Wat betekent loonheffingskorting voor mij?
Loonheffingskorting is een korting op de belasting. Door deze korting hoeft u minder belasting te betalen en krijgt u meer loon uitbetaald. Let op: loonheffingskorting kan maar bij één werkgever tegelijkertijd worden toegepast.